اموزشگاه برتر استان البرز

راهنمای جامع برای یادگیری برنامه‌نویسی شی‌گرا در پایتون

برچسب ها


ICDL آموزش برنامه نویسی آموزش برنامه نویسی به کودکان آموزش برنامه نویسی در کرج آموزش برنامه نویسی در گلشهر کرج آموزش حسابداری آموزش حسابداری بازارکار در کرج آموزش حسابداری بازار کار در کرج آموزش حسابداری در کرج آموزش حسابداری در گلشهر کرج آموزش حسابداری صنعتی آموزش حسابداری مقدماتی در کرج آموزش طلاسازی آموزش طلاسازی در کرج آموزش طلاسازی در گلشهر کرج آموزش طلاسازی کرج آموزش فروشندگی طلا آموزش پایتون آموزش پایتون کرج آموزش کامپیوتر در کرج آموزش کامپیوتر در گلشهر کرج آموزشگاه برنامه نویسی در کرج آموزشگاه حسابداری آموزشگاه حسابداری در کرج آموزشگاه حسابداری در گلشهر کرج آموزشگاه فنی و حرفه ای آموزشگاه فنی و حرفه ای البرز آموزشگاه فنی و حرفه ای در البرز آموزشگاه فنی و حرفه ای در کرج آموزشگاه فنی و حرفه ای در گلشهر کرج آموزشگاه فنی و حرفه ای گلشهر آموزشگاه فنی و حرفه ای گلشهر کرج آموزشگاه کامپیوتر در البرز آموزشگاه کامپیوتر در کرج آموزشگاه کامپیوتر در گلشهر کرج آموزشگاه کامپیوتر و حسابداری البرز آموزشگاه کامپیوتر گلشهر کرج آموزشگاه کامیپوتر کرج حسابداری حسابداری بازار کار دوره مربیگری طراحی سایت و سئو فروشندگی طلا مدرک فنی و حرفه ای پایتون

شبکه های اجتماعی


آموزشگاه برنامه نویسی در کرج

راهنمای جامع برای یادگیری برنامه‌نویسی شی‌گرا در پایتون

دسته‌بندی: پایتون و مفاهیم برنامه‌نویسی | تاریخ: هجدهم شهریور ۱۴۰۴

برنامه‌نویسی شی‌گرا (OOP) یکی از قدرتمندترین پارادایم‌های برنامه‌نویسی است که در زبان پایتون به‌خوبی پشتیبانی می‌شود. این رویکرد به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند کدهای خود را سازمان‌یافته‌تر، قابل‌توسعه‌تر و خواناتر بنویسند. در این مقاله به‌صورت جامع و عملی با اصول OOP در پایتون آشنا می‌شوید.

۱. مفاهیم پایه OOP

چهار مفهوم اصلی OOP عبارتند از:

  • کلاس (Class): الگوی ایجاد اشیاء
  • شیء (Object): نمونه‌ای از کلاس
  • وراثت (Inheritance): امکان انتقال ویژگی‌ها از یک کلاس به کلاس دیگر
  • چندریختی (Polymorphism): امکان استفاده یک متد به شکل‌های مختلف

این مفاهیم پایه ستون‌های یادگیری OOP هستند.

۲. تعریف کلاس و ایجاد شیء

در پایتون با کلمه کلیدی class کلاس‌ها ساخته می‌شوند:

class Car:
    def __init__(self, brand, model):
        self.brand = brand
        self.model = model

my_car = Car("BMW", "X5")
print(my_car.brand)

این مثال یک کلاس ساده Car ایجاد کرده و شیئی از آن می‌سازد.

💡 نکته کلیدی

سازنده (__init__) به شما امکان می‌دهد مقادیر اولیه هر شیء را هنگام ساخت تعیین کنید.

۳. وراثت در پایتون

وراثت به کلاس‌ها اجازه می‌دهد ویژگی‌های کلاس والد را به ارث ببرند:

class Vehicle:
    def move(self):
        print("This vehicle is moving")

class Car(Vehicle):
    def honk(self):
        print("Beep beep!")

c = Car()
c.move()
c.honk()

کلاس Car از Vehicle ارث‌بری کرده و علاوه بر متد move، متد honk را هم دارد.

۴. چندریختی و متدهای بازنویسی

چندریختی یعنی متدها در کلاس‌های مختلف رفتار متفاوت داشته باشند:

class Animal:
    def sound(self):
        print("Some sound")

class Dog(Animal):
    def sound(self):
        print("Woof!")

class Cat(Animal):
    def sound(self):
        print("Meow!")

a = Dog()
b = Cat()
a.sound()
b.sound()

هر کلاس فرزند متد sound را بازنویسی کرده است.

📌 توصیه مهم

از اصول OOP زمانی استفاده کنید که پروژه شما بزرگ و چندبخشی باشد. در پروژه‌های کوچک، سادگی مقدم است.

۵. کپسوله‌سازی و سطح دسترسی

کپسوله‌سازی یعنی مخفی‌سازی داده‌ها و محدود کردن دسترسی مستقیم:

class BankAccount:
    def __init__(self, balance):
        self.__balance = balance

    def deposit(self, amount):
        self.__balance += amount

    def get_balance(self):
        return self.__balance

ویژگی __balance خصوصی است و فقط از طریق متدها قابل دسترسی خواهد بود.

۶. مزایای یادگیری OOP در پایتون

  • کدهای سازمان‌یافته و قابل‌فهم‌تر
  • افزایش قابلیت استفاده مجدد از کد
  • امکان مدیریت پروژه‌های بزرگ
  • همخوانی با کتابخانه‌ها و فریم‌ورک‌های محبوب پایتون (مثل Django)

جمع‌بندی

برنامه‌نویسی شی‌گرا در پایتون ابزاری ضروری برای هر توسعه‌دهنده است. با یادگیری مفاهیم پایه مانند کلاس‌ها، وراثت، چندریختی و کپسوله‌سازی می‌توانید پروژه‌های بزرگ‌تر و پیچیده‌تر را با اعتمادبه‌نفس بیشتری مدیریت کنید.
یادگیری OOP نه‌تنها کدنویسی شما را حرفه‌ای‌تر می‌کند، بلکه زمینه ورود به حوزه‌های پیشرفته‌تر مانند توسعه وب، تحلیل داده و هوش مصنوعی را فراهم می‌سازد.

💻 ثبت‌نام در دوره آموزش OOP با پایتون
fa_IR